Almanacka

Almanacka

fredag 6 september 2013

Hej föräldrar!


Jag tänkte skriva lite kort (eller det blev visst ganska långt…) om hur läroplanen (Lgr11) är uppbyggd så att ni får insyn i hur jag bedömer Era barns skolarbete och resultat. Varje skolämne har sitt eget kapitel och är uppbyggt på följande sätt: Ett inledande syfte där Skolverket talar om varför ämnet ska läsas och vilka förmågor som eleven ska utveckla. I engelska ska eleven t.ex. utveckla sin förmåga att: förstå och tolka innehållet i talad engelska och i olika slags texter, formulera sig och kommunicera i tal och skrift, använda språkliga strategier för att förstå och göra sig förstådda osv…

Efter förmågorna följer det centrala innehållet för åk 1-3 resp. 4-6. Här finns förslag på vad skolorna kan arbeta med för att förmågorna ska utvecklas.

 
Avslutningsvis kommer kunskapskraven där eleven bedöms mot kunskapskraven A, B, C, D eller E. F är underkänt. Kunskapskraven riktar sig mot vad eleven bör ha uppnått i slutet av skolår 6. Denna bedömning sker löpande från åk 4.

Det är förmågorna som är det viktiga eftersom att kunskapskraven bygger på dessa!

 
Med jämna mellanrum kommer det alltså att dyka upp något som heter Pedagogiska planeringar & bedömningsmatriser på bloggen.

En pedagogisk planering handlar om hur ett arbetsområde (t.ex. Den magiska dörren, Tema Skåne och senare Tema Sverige är uppbyggt). Min planering är alltid uppbyggd av tre delar:

 

1. Målen med undervisningen! Här kopplar jag klassens arbete och min undervisning till Lgr11, alltså läroplanen för grundskolan. Det ni kan läsa inom parentes är hämtat från Lgr11 och visar på innehåll som skolan kan/ska arbeta med för att eleverna så småningom ska nå kunskapskraven för åk 6. Detta bedömer jag löpande under hela åk 4 -6.

2. Det här ska vi göra! Här skriver jag mer konkret vad vårt temaarbete ska innehålla, t.ex. läromedel, böcker, arbetsuppgifter, aktiviter osv…

3. Det här ska bedömas! Här får eleverna reda på vilka förmågor som ska bedömas under arbetets gång.

 
Jag bedömer alltid Era barn mot läroplanens förmågor och kunskapskrav. Ett sätt att bedöma är med hjälp av en bedömningsmatris kopplad till kunskapskravens olika steg. Så småningom kommer jag att introducera Era barn i detta ”tänket” så att de vet varför vi arbetar som vi gör under lektionerna och så att de själva kan se och prata kring sitt eget lärande. Ni ser exempel på detta nedan!

 
Barn som vet vad som förväntas av dem och som får struktur och rimliga krav på sig, blir trygga barn. Så vill jag att mina elever ska må och känna sig i klassrummet!

 

Har ni några frågor får ni gärna maila mig på: jenny.u.andersson@pub.malmo.se

eller skriva en kommentar på bloggen!

Hälsar, Jenny


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar