Hej föräldrar!
Jag tänkte skriva lite
kort (eller det blev visst ganska långt…) om hur läroplanen (Lgr11) är
uppbyggd så att ni får insyn i hur jag bedömer Era barns skolarbete och
resultat. Varje skolämne har sitt eget kapitel och är uppbyggt på följande
sätt: Ett inledande syfte där Skolverket talar om varför ämnet ska läsas
och vilka förmågor som eleven ska utveckla. I engelska ska eleven t.ex.
utveckla sin förmåga att: förstå och tolka innehållet i talad engelska och i
olika slags texter, formulera sig och kommunicera i tal och skrift, använda
språkliga strategier för att förstå och göra sig förstådda osv…
Efter
förmågorna följer det centrala innehållet för åk 1-3 resp. 4-6. Här
finns förslag på vad skolorna kan arbeta med för att förmågorna ska utvecklas.
Avslutningsvis kommer kunskapskraven
där eleven bedöms mot kunskapskraven A, B, C, D eller E. F är underkänt.
Kunskapskraven riktar sig mot vad eleven bör ha uppnått i slutet av skolår 6.
Denna bedömning sker löpande från åk 4.
Det är förmågorna
som är det viktiga eftersom att kunskapskraven bygger på dessa!
Med jämna mellanrum
kommer det alltså att dyka upp något som heter Pedagogiska planeringar
& bedömningsmatriser på bloggen.
En
pedagogisk planering handlar om hur ett arbetsområde (t.ex. Den magiska dörren,
Tema Skåne och senare Tema Sverige är uppbyggt). Min planering är alltid
uppbyggd av tre delar:
1. Målen
med undervisningen! Här kopplar jag klassens arbete och min undervisning till
Lgr11, alltså läroplanen för grundskolan. Det ni kan läsa inom parentes är
hämtat från Lgr11 och visar på innehåll som skolan kan/ska arbeta med för att
eleverna så småningom ska nå kunskapskraven för åk 6. Detta bedömer jag löpande
under hela åk 4 -6.
2. Det här ska vi göra!
Här skriver jag mer konkret vad vårt temaarbete ska innehålla, t.ex. läromedel,
böcker, arbetsuppgifter, aktiviter osv…
3. Det här ska bedömas! Här får eleverna reda på vilka
förmågor som ska bedömas under arbetets gång.
Jag bedömer alltid Era
barn mot läroplanens förmågor och kunskapskrav. Ett sätt att bedöma är med hjälp
av en bedömningsmatris kopplad till kunskapskravens olika steg. Så småningom
kommer jag att introducera Era barn i detta ”tänket” så att de vet varför vi
arbetar som vi gör under lektionerna och så att de själva kan se och prata
kring sitt eget lärande. Ni ser exempel på detta nedan!
Barn som vet vad som förväntas av dem och som får struktur och
rimliga krav på sig, blir trygga barn. Så vill jag att mina elever ska må och
känna sig i klassrummet!
Har ni några frågor får
ni gärna maila mig på: jenny.u.andersson@pub.malmo.se
eller skriva en
kommentar på bloggen!
Hälsar,
Jenny
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar