Almanacka

Almanacka

fredag 6 september 2013

Den magiska dörren


Pedagogisk planering till Skrivprojektet Den magiska dörren

Under höstterminen ska vi arbeta med skrivuppgiften Den magiska dörren. Du ska få skapa egna texter utifrån uppgifter som jag ger dig. Vi kommer att arbeta mycket med texten och olika sätt att skriva på. Innan du börjar skriva kommer vi att titta på exempel tillsammans på hur kapitlet kan se ut. Det är viktigt att du lägger ner mycket tid och tanke på att fantisera ihop en så spännande berättelse som möjligt.

Målet med undervisningen är att du ska:

I svenska:

§  Använda dig av tankekartor och/eller stödord när du planerar din text. (språkliga strategier för att minnas och lära, till exempel tankekartor och stödord)

§  Bearbeta dina texter, både när det gäller innehåll och form utifrån förslag från lärare och kamrater. (Olika sätt att bearbeta egna texter till innehåll och form. Hur man ger och tar emot respons på texter).

§  Öva på din handstil och hur man skriver, bygger upp och ändrar texter. (Handstil samt att skriva, disponera och redigera texter för hand och med hjälp av datorer)

§  Använda ordlista om du behöver hjälp med stavningen. (Hur man använder ordlista och andra hjälpmedel för stavning och ordförståelse)

I bild:

§  Illustrera (rita) bilder till dina texter. (Framställning av berättande bilder, t.ex. illustrationer till text)

Det här ska vi göra:

§  Läsa elevexempel av varje kapitel från www.bibblis.se

§  Planera och förbereda våra texter noga med hjälp av planeringsmall och stödord

§  Skriva ett första utkast

§  Arbeta vidare med texten efter respons av lärare eller/och kamrater

§  Kamratbedömning med hjälp av ”two stars and a wish

§  Rita bilder som illustrerar varje kapitel

Det här ska bedömas:

Din förmåga att:

§  Skriva texter som andra kan läsa och förstå

§  Ge förslag till kamrater på hur en text kan förbättras

§  Utveckla och förbättra dina egna texter

§  Presentera ett ämnesområde med hjälp av bilder

 

Bedömningsmatris : Den magiska dörren

Förmåga
E
C
A
 
Formulera dig och kommunicera i tal och skrift (sv)
 
 
 
 
 
 
 
Du kan skriva olika slags texter med begripligt innehåll, i huvudsak fungerande struktur och viss språklig variation.
 
 
De berättande texter du skriver innehåller enkla gestaltande beskrivningar
 
 
 
och
 
enkel handling.
 
 
 
Du kan ge enkla omdömen om texters innehåll och språk.
 
 
 
 
 
 
Du kan skriva olika slags texter med relativt tydligt innehåll, relativt väl fungerande struktur och viss språklig variation.
 
De berättande texter du skriver innehåller utvecklade gestaltande beskrivningar
 
 
 
och
 
utvecklad handling
 
 
 
Du kan ge utvecklade omdömen om texters innehåll och språk
 
Du kan skriva olika slags texter med tydligt innehåll, väl fungerande struktur och viss språklig variation.
 
 
De berättande texter du skriver innehåller välutvecklade gestaltande beskrivningar
 
 
och
 
välutvecklad handling.
 
 
Du kan ge välutvecklade omdömen om texters innehåll och språk
 
 
 
Urskilja språkliga strukturer och följa språkliga normer (sv)
 
 
 
 
I enkla texter kan du använda grundläggande regler för stavning, skiljetecken och språkriktighet på ett i huvudsak fungerande sätt
 
I enkla texter kan du använda grundläggande regler för stavning, skiljetecken och språkriktighet på ett relativt väl  fungerande sätt.
 
I enkla texter kan du använda grundläggande regler för stavning, skiljetecken och språkriktighet på ett väl fungerande sätt.

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar