Pedagogisk
planering till Skrivprojektet Den magiska dörren
Under höstterminen ska vi
arbeta med skrivuppgiften Den magiska dörren. Du ska få skapa egna texter
utifrån uppgifter som jag ger dig. Vi kommer att arbeta mycket med texten och
olika sätt att skriva på. Innan du börjar skriva kommer vi att titta på exempel
tillsammans på hur kapitlet kan se ut. Det är viktigt att du lägger ner mycket
tid och tanke på att fantisera ihop en så spännande berättelse som möjligt.
Målet med undervisningen är att du ska:
I svenska:
§ Använda dig av tankekartor och/eller
stödord när du planerar din text. (språkliga strategier för att minnas och
lära, till exempel tankekartor och stödord)
§ Bearbeta dina texter, både när det gäller
innehåll och form utifrån förslag från lärare och kamrater. (Olika sätt att
bearbeta egna texter till innehåll och form. Hur man ger och tar emot respons
på texter).
§ Öva på din handstil och hur man skriver,
bygger upp och ändrar texter. (Handstil samt att skriva, disponera och redigera
texter för hand och med hjälp av datorer)
§ Använda ordlista om du behöver hjälp med
stavningen. (Hur man använder ordlista och andra hjälpmedel för stavning och
ordförståelse)
I bild:
§ Illustrera (rita) bilder till dina texter.
(Framställning av berättande bilder, t.ex. illustrationer till text)
Det här ska vi göra:
§ Läsa elevexempel av varje kapitel från www.bibblis.se
§ Planera och förbereda våra texter noga med
hjälp av planeringsmall och stödord
§ Skriva ett första utkast
§ Arbeta vidare med texten efter respons av
lärare eller/och kamrater
§ Kamratbedömning med hjälp av ”two stars and
a wish
§ Rita bilder som illustrerar varje kapitel
Det här ska bedömas:
Din förmåga att:
§ Skriva texter som andra kan läsa och förstå
§ Ge förslag till kamrater på hur en text kan
förbättras
§
Utveckla och förbättra dina egna texter
§ Presentera ett ämnesområde med hjälp av
bilder
Bedömningsmatris : Den magiska dörren
Förmåga
|
E
|
C
|
A
|
Formulera dig och kommunicera i tal och skrift (sv)
|
Du kan skriva olika slags texter med begripligt
innehåll, i huvudsak
fungerande struktur och viss språklig variation.
De berättande texter du skriver innehåller enkla gestaltande beskrivningar
och
enkel handling.
Du kan
ge enkla omdömen om texters
innehåll och språk.
|
Du kan skriva olika slags texter med relativt
tydligt innehåll, relativt väl
fungerande struktur och viss språklig variation.
De
berättande texter du skriver innehåller utvecklade
gestaltande beskrivningar
och
utvecklad handling
Du kan
ge utvecklade omdömen om texters
innehåll och språk
|
Du kan skriva olika slags texter med tydligt
innehåll, väl fungerande
struktur och viss språklig variation.
De berättande texter du skriver innehåller välutvecklade gestaltande beskrivningar
och
välutvecklad handling.
Du kan
ge välutvecklade omdömen om
texters innehåll och språk
|
Urskilja språkliga strukturer och följa språkliga normer
(sv)
|
I enkla texter kan du använda grundläggande regler för
stavning, skiljetecken och språkriktighet på ett i huvudsak fungerande sätt
|
I enkla texter kan du använda grundläggande regler för
stavning, skiljetecken och språkriktighet på ett relativt väl fungerande
sätt.
|
I enkla texter kan du använda grundläggande regler för
stavning, skiljetecken och språkriktighet på ett väl fungerande sätt.
|
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar