Almanacka

Almanacka

söndag 1 februari 2015

Vecka 6!


Tulip Season In The Netherlands
Hej fina klassen!

Jag längtar ihjäl mig efter våren, det är därför bloggen ser ut som om naturen exploderat... :-) Har dessutom lyckats glömma min kalender på jobb men vet ungefär vad vi ska göra! Tror jag...

Imorgon hälsar vi den nya pojken Yosef välkommen till klassen och hoppas att han ska trivas hos oss.


I SO håller vi på med ett svårt avsnitt om Östersjön, länderna omkring, Hansan och handeln förbundet bedrev under medeltiden, Nordens länder och stridigheter samt Visby och Valdemar Atterdag. Det är mycket att hålla reda på och därför kommer jag ge er läsförståelse-uppgifter kring texterna. Dessutom diskuterar vi och har gemensamma genomgångar och samtal så häng med under lektionerna! När veckan är slut är vi nog redo för adeln... Eller inte...

Vi har även gått tipsrunda om borgare och bönder i veckan samt analyserat öppna frågor tillsammans 2 och 2. Jag har läst, vi tittar på det tillsammans i veckan!

What time is it? Ja, det kan man verkligen fråga sig. Vi arbetar med tid på engelsklektionerna (det har vi gjort på svenskan en del under hösten också) men det bekymrar mig att alla inte är säkra på klockan på svenska. Föräldrar, träna hemma med era barn om ni vet att det behövs! På tisdag har vi ett av våra berömda "pussel-läxförhör".

Vi har pausat med Ön i veckan trots att det bara är 1 kap kvar. Istället har vi arbetat med texter om den medeltida butik som eleverna skulle kunna tänka sig starta. Jag är så nöjd med hur ni har samarbetat kring att ge synpunkter på varandras texter. Jag har inte gått in och läst förrän mot slutet, övrig rättning kring innehåll och form har eleverna skött själva! Bilder på skyltarna kommer snart!

Ha en bra söndag så ses vi imorgon bitti! Nu ska jag äta lite mer godis och jobba vidare :-) /Kram Jenny



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar