Almanacka

Almanacka

onsdag 3 december 2014

Ön kapitel 6 "Flaskpost"

Kapitel 6 "Flaskpost"

Ditt förra kapitel slutade med att du och din nya vän döpte Ön och konstaterade att ni troligtvis skulle behöva stanna här en lång tid...

I kapitel 6 har det hunnit gå några veckor. Du och din nya vän har tillbringat en massa tid tillsammans med att överleva och livet på Ön börjar kännas ganska jobbigt...

  • Du ska inleda ditt kapitel med att berätta om hur lång tid som gått, hur det känns och hur du mår. Glöm inte förklara varför på ett tydligt sätt!

Exempel: Flera långtråkiga veckor har nu passerat förbi. Jag drar ett streck på en tjock trädstam varje kväll för att hålla räkningen på hur många dagar jag varit fast på Ön. När jag räknar strecken visar det sig att det gått 21 dagar. Har det verkligen bara gått tre veckor tänker jag för mig själv. Det känns som minst 10... Det är tur att jag inte är ensam för då hade jag blivit tokig för länge sen.

  • Du ska fortsätta att berätta om att du är ute och går på stranden en morgon. Beskriv naturen och hur du känner dig just den dagen när du vaknade.

  • På stranden ska du se en guppande flaska med något inuti. Berätta noga om hur du får tag på flaskan och att du upptäcker ett brev inuti. Spännande...!

  • Nu ska du skriva brevet som låg i flaskan

Exempel: "Hej! Jag heter Blå Grönsson och bor på Gulön. Gulön är en Ö som ligger precis utanför Färglandet. Alla vi som bor på Gulön är gula, gröna eller blå och nu har vi ett stort problem som vi verkligen behöver hjälp med! Alla människor på vår Ö håller på att tappa färgen och sen kommer hela vår Ö att försvinna ner i havet och då kommer vi alla att dö. Allt detta beror på att en krita som heter Röd Rödsson har anfallit vår ö och han vill att vi alla ska byta färg till samma som honom. När vi vägrar torterar han oss och hotar med att måla om oss i sömnen. Snälla, finns det någon där ute som kan hjälpa oss och som hatar röd lika mycket som vi?!

Med vänliga hälsningar Blå Grönsson



  • Du bestämmer dig för att svara på brevet, lyckas riva av en bit papper och skriver ner ett svar. Vad använder du att skriva med?

  • Nu ska du skriva ditt brev, alltså det som du vill stoppa ner i flaskan så att någon annan hittar det! Tänk på att det är viktigt att du skriver så mycket som möjligt så att den som förhoppningsvis hittar flaskan kan hjälpa dig
Exempel: Jag har inte gjort något...


Kapitlet ska sluta med att du kastar flaskposten i havet och hoppas på att bli räddad!

Lycka till! Kram Jenny






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar