Almanacka

Almanacka

söndag 12 oktober 2014

Vecka 42

Hej fina klassen!

Höstlovet närmar sig med stormsteg, bara 2 veckor kvar... I veckan som kommer ska jag avsluta de sista utvecklingssamtalen och sen har jag träffat alla er föräldrar. Jättetrevligt!

I svenska arbetar vi vidare med kap 3 av Ön. Jag tänker att det ska vara helt klart och lämnas in senast på fredag. Idag har jag gått igenom alla era kapitel och det ser bra ut! Tills på fredag får ni också 10 ord i veckan som vanligt, fast den här veckan blir det 20 ord istället...

I engelska har ni läxa tills imorgon (mån) att översätta ert stycke om London och resten av veckan kommer vi att arbeta med arbetsuppgifterna som hör till kapitel 3. Det är trafik och hitta vägen som är i fokus för tillfället. Vi ska också prata om vokalljud och obestämd artikel, dvs a och an. Vi kommer att ägna en av veckans engelsklektioner åt parövningar där ni ska samtala med varandra och hitta rätt väg. Viktigt med talad engelska! Jag är ganska säker på att ni får lite läxa till torsdag...

I SO ska vi titta lite närmre på vikingarnas resor och lära oss om varför de reste, vart de åkte samt vad deras resor fick för betydelse för Sveariket och resten av världen. Vi ska bygga båtar (i papper visserligen) och skriva vykort samt lite annat smått och gott. Torsdag börjar vi!

I NO hade vi fullt upp förra veckan och hann inte med avsnittet om ytspänning så det gör vi nu på onsdag istället! Då ska vi också prata om densitet.

Jag återkommer kring om det blir matteläxa i veckan! 

Vi ses imorgon bitti, kram Jenny

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar