Almanacka

Almanacka

fredag 31 oktober 2014

Ön kapitel 4 "På upptäcktsfärd"!

Kapitel 4 "På upptäcktsfärd"

Ditt förra kapitel slutade med att du var på stranden och såg något ute till havs som närmade sig dig och Ön... Men vad var det?

I kapitel 4 har det blivit dags för dig att röra dig runt och upptäcka Ön som du hamnat på... Men först, vad var det som närmade sig? Jo, det var en... resväska? gris? död människa? en bit av fartyget? 

Du ska skriva om:
  • Det som dök upp i havet, alltså vad det var. Använd din fantasi! Oavsett vad du väljer så ska du bli besviken för innerst inne hade du hoppats på att det var en människa som kunde hjälpa dig. Beskriv din besvikelse när du ser vad det är som dyker upp. Hur kändes det? Hur tänkte du?
  • Din upptäcktsfärd på Ön! Detta är det centrala i kapitlet och du behöver (precis som vanligt) vara väldigt noggrann och använda många detaljer när du beskriver! Lite förslag på vad som kan finnas med:
  • Hur Ön ser ut (form, storlek,färger...)
  • Hur naturen ser ut (berg, klippor, djungel, åkrar, skog, grottor, vulkaner, djur, blommor... Eller finns det kanske ingen natur? Allt är platt och omgivet av ett konstigt, starkt vitt ljus...) 
  • Om du lyckas utforska hela Ön (hinner du eller är den för stor?)
  • Vad du ser/hör/känner under din upptäcktsfärd (är du ensam eller följer en mystisk skugga efter dig? Blir du jagad?)
  • Vad som finns att äta 
  • Om det finns spår av människor (hur ser de ut i så fall? Som Big Foot eller små...?)
Du kan börja så här: "Den guppande saken i vattnet var nu så pass nära att jag kunde se vad det var. Till min stora besvikelse var det bara..." 
" Med försiktiga steg gick jag längs en slingrande stig som verkade leda fram till ett högt berg. Stigen var smal och det kändes fuktigt i luften. Värmen var väldigt tryckande. Mina kläder satt som fastklistrade på kroppen. Enorma, omkullfallna träd låg i vägen och jag var tvungen att huka mig för att komma förbi. En bit in i djungeln såg jag små, bruna tjattrande apor som hoppade från träd till träd..."

Kapitel 4 ska sluta med att du upptäcker en människa! Antingen på Ön eller ute i havet.  

Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar