Almanacka

Almanacka

onsdag 17 september 2014

Ön kapitel 2 "Förlisningen"

http://rlv.zcache.se/ror_den_jolly_jultomten_for_tecknad_fartyget_med-r5a98bac801df4f7882c09e354f45639e_xvua8_8byvr_512.jpgI slutet av ditt förra kapitel hände det något allvarligt med fartyget...


I kapitel 2 ska det inte hända en massa olika saker utan nu ska du beskriva känslor så detaljerat (noga!) som möjligt. För en gångs skull hoppar vi över planeringen, tror det blir lättare utan, MEN då gäller det verkligen att vara noggrann med att beskriva...


Du ska skriva om:

  • Vad det är båten råkar ut för (mer detaljerat än du gjorde tidigare...)
  • Vad du gör när det oväntade händer med båten, alltså hur du beter dig
  • Vad du ser
  • Vad du hör
  • Hur du känner dig
  • Vad du tänker på
  • Är det någon annan kvar på båten? Vad gör de?
  • Att fartyget till slut sjunker
  • Hur du gör för att klara dig levande från fartyget

Detta kapitlet kan bli svårt att skriva men det är BESKRIVNINGARNA som är det viktiga!!


Att skriva: "Båten gick sönder och jag ville hoppa i havet. Då såg jag en haj och jag hörde den morra. Jag kände mig rädd och tänkte att jag skulle dö. Alla andra var borta och jag dödade hajen och simmade" räcker tyvärr inte...


Exempel på en spännande inledning:

Motorn stannade med ett ryck och det blev alldeles tyst på båten... Jag blev så nervös att det kändes som att jag skulle svimma. Herregud! Vad skulle jag ta mig till? Jag var alldeles ensam mitt ute på havet och ingen visste vart jag var. Tänk om jag skulle bli fast här för alltid? Nu darrade jag så mycket att mina knän skakade och det började flimra för ögonen. Jag famlade med handen efter något att hålla mig i men hittade inget... Fortfarande hördes ingenting utom tystnaden och jag fick svårare och svårare att stå på benen. Precis när jag kände att jag höll på att falla stötte min hand mot något. Synen började långsamt återvända och jag såg att jag befann mig precis bredvid det runda fönstret ut mot däck. Jag kände mig fortfarande lite yr men skakade på huvudet så att jag kunde tänka klart och komma på hur jag skulle lösa situationen. Motorn hade stannat, så mycket visste jag men varför? Undrar om det hade något att göra med den svarta skuggan jag sett smyga omkring på båten tidigare... 


Detta är början på texten. Ni märker att det krävs massor av detaljer och att man beskriver tydligt för att texten ska bli spännande!!

Tänk på att skriva spännande. Du får gärna lura läsaren så att man inte vet om du ska överleva eller inte... 

Kapitlet ska sluta med att du ser/vaknar upp på en öde strand

Se till att slutet på ditt kap 1 passar ihop med början på ditt kap 2 när du sätter igång att skriva. Du måste kanske ändra lite i din förra text...

Lycka till!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar