Vårt Tema Sverige fortsätter med...
Jag kommer att fortsätta planera ALL undervisning utifrån läroplanens förmågor och kunskapskrav (vilket alla lärare ska göra!). Som vanligt ser Ni nedan vilka förmågor vi har fokus på just nu (markerade med färg) och hur Era barn och jag bedömer hur de har nått förmågan (klarat målen)!Vårt arbete med förmågorna går framåt och kommer att pågå t o m åk 6. Det finns ca 5 stycken förmågor/ämne och det är dessa som återkommer i arbetet hela tiden. Detta innebär inte att vi gör samma sak hela tiden utan att förmågorna är väldigt övergripande. T. ex. förmågorna i svenska jobbar vi med konstant medan förmågorna i t.ex. geografi är väldigt aktuella just nu men kommer sen att få stå tillbaka ett tag när vi jobbar med Vikingatiden. Då är det förmågorna i Religion och Historia som är fokus!! I slutet av åk 6 SKA alla förmågorna ha bedömts och jobbats med!!!
Målet med undervisningen är att du ska utveckla din förmåga att:
I geografi:
§ Utforska (ta reda på) & analysera
hur människan och naturen samspelar med varandra i olika delar av världen
Du kommer att få lära dig om natur- och kulturlandskap i
Sverige. I samband med detta kommer du också lära dig varför vårt land och våra
landskap ser ut som de gör.
Du kommer att lära dig om Sveriges (och lite om resten av
jordens) naturresurser såsom vatten, odlad mark, skog och fossila bränslen. Du
ska få veta var i Sverige de finns och vad de används till. Vi kommer att läsa
och prata om vattnet och dess kretslopp.
Du
kommer att lära dig om Sveriges befolkning och varför människor bor där de bor
|
Jag utforskar (tar reda på) & analyserar hur
människan och naturen samspelar med varandra i olika delar av världen
Ge
|
|
Jag berättar om enkla samband
mellan natur- och kulturlandskap, naturresurser och var människor bor
|
Jag
berättar om relativt komplexa (förklarar mer) samband mellan natur-
och kulturlandskap, naturresurser och var människor bor
|
Jag
berättar om komplexa (förklarar i detalj) samband mellan natur- och
kulturlandskap, naturresurser och var människor bor
|
§ Göra geografiska analyser av
omvärlden med hjälp av t.ex. kartor, diagram, tabeller och geografiska begrepp
(ord)
Du
kommer att vad landskapen i Sverige heter samt var de ligger. Du kommer även
att lära dig några viktigare öar, sjöar, berg, regioner och städer/orter.
Du
kommer att bli säkrare på att förstå kartan och dess uppbyggnad med färger och
symboler.
Du kommer
att bli säkrare på att använda viktiga ord och begrepp som behövs för att kunna
läsa, skriva och samtala om geografi. Vi kallar orden för ”expertord”.
|
Jag gör geografiska analyser av omvärlden och
värderar resultaten med hjälp av kartor
Ge
|
|
Jag
undersöker omvärlden genom att på ett enkelt sätt använda och tolka
kartor och någon annan metod/teknik
Jag vet
var några landskap i Sverige ligger och vad de heter
Jag vet
vad de största städerna, sjöarna, bergen och andra viktiga platser ligger och
heter
|
Jag
undersöker omvärlden genom att på ett säkert sätt använda och tolka
kartor och någon annan metod/teknik
Jag vet
var ganska många landskap i Sverige ligger och vad de heter
Jag vet
vad de största städerna, sjöarna, bergen och andra viktiga platser ligger och
heter
|
Jag
undersöker omvärlden genom att på ett mycket säkert sätt använda och
tolka kartor och någon annan metod/teknik
Jag vet
var alla landskap i Sverige ligger och vad de heter
Jag vet
vad de största städerna, sjöarna, bergen och andra viktiga platser ligger och
heter
|
|
Jag använder geografiska begrepp (expertord)
Ge
|
|
Jag försöker
använda expertord, oftast blir det rätt
|
Jag
använder expertord på ett sätt som fungerar bra
|
Jag
använder expertord ofta och på ett välfungerande sätt. Jag
använder orden både när jag pratar och skriver
|
I svenska:
§ Formulera dig och kommunicera i tal
och skrift
Du
kommer att öva på att förstå, tolka, återge och förklara de olika slags texter
du läser och lyssnar på.
Du
kommer att få kunskap om hur man skriver en beskrivande text och själv träna på
detta under temats gång.
Du
kommer att få redovisa någon del av arbetet för dina klasskamrater
|
Jag kan formulera mig och kommunicera i tal och
skrift så att andra förstår mig
Sv
|
|
Jag kan
skriva en beskrivande text med begripligt innehåll
Jag kan delta
lite i olika samtal i klassen genom att ställa frågor och säga vad jag
själv tycker
Jag kan
förbereda och genomföra en enkel muntlig redovisning
|
Jag kan
skriva en beskrivande text med ganska tydligt innehåll
Jag deltar
aktivt i olika samtal i klassen genom att ställa frågor och säga vad jag
själv tycker
Jag kan
förbereda och genomföra en längre muntlig redovisning
|
Jag kan
skriva en beskrivande text med tydligt innehåll
Jag deltar
mycket aktivt i olika samtal i klassen genom att ställa frågor och säga
vad jag själv tycker
Jag kan
förbereda och genomföra en välutvecklad muntlig redovisning
|
§ Läsa och analysera skönlitteratur och
andra texter för olika syften
Du
kommer att få läsa och arbeta med texter från olika medier såsom böcker,
filmklipp, tv-program, geografiska kartor/tabeller/diagram osv, källor på
Internet osv…
Du kommer att lyssna på en skönlitterär bok som utspelar sig
i Sverige
|
Jag kan läsa och förstå skönlitteratur samt texter
från andra medier, t.ex. tv-program
Sv
|
|
Jag gör
en enkel sammanfattning av innehållet och visar på grundläggande
läsförståelse
|
Jag gör
en utvecklad (berättar mer) sammanfattning av innehållet och
visar på god läsförståelse
|
Jag gör
en välutvecklad (berättar mycket) sammanfattning av innehållet och
visar på mycket god läsförståelse
|
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar