Almanacka

Almanacka

måndag 6 januari 2014

Information om hur vi jobbar och Era barns kunskaper! Läs gärna!

Vårt Tema Sverige fortsätter med...

Jag kommer att fortsätta planera ALL undervisning utifrån läroplanens förmågor och kunskapskrav (vilket alla lärare ska göra!). Som vanligt ser Ni nedan vilka förmågor vi har fokus på just nu (markerade med färg) och hur Era barn och jag bedömer hur de har nått förmågan (klarat målen)!

Vårt arbete med förmågorna går framåt och kommer att pågå t o m åk 6. Det finns ca 5 stycken förmågor/ämne och det är dessa som återkommer i arbetet hela tiden. Detta innebär inte att vi gör samma sak hela tiden utan att förmågorna är väldigt övergripande. T. ex. förmågorna i svenska jobbar vi med konstant medan förmågorna i t.ex. geografi är väldigt aktuella just nu men kommer sen att få stå tillbaka ett tag när vi jobbar med Vikingatiden. Då är det förmågorna i Religion och Historia som är fokus!! I slutet av åk 6 SKA alla förmågorna ha bedömts och jobbats med!!!

Målet med undervisningen är att du ska utveckla din förmåga att:  

 geografi:

§  Utforska (ta reda på) & analysera hur människan och naturen samspelar med varandra i olika delar av världen

Du kommer att få lära dig om natur- och kulturlandskap i Sverige. I samband med detta kommer du också lära dig varför vårt land och våra landskap ser ut som de gör.

Du kommer att lära dig om Sveriges (och lite om resten av jordens) naturresurser såsom vatten, odlad mark, skog och fossila bränslen. Du ska få veta var i Sverige de finns och vad de används till. Vi kommer att läsa och prata om vattnet och dess kretslopp.
Du kommer att lära dig om Sveriges befolkning och varför människor bor där de bor



Jag utforskar (tar reda på) & analyserar hur människan och naturen samspelar med varandra i olika delar av världen


Ge




Jag berättar om enkla samband mellan natur- och kulturlandskap, naturresurser och var människor bor


Jag berättar om relativt komplexa (förklarar mer) samband mellan natur- och kulturlandskap, naturresurser och var människor bor



Jag berättar om komplexa (förklarar i detalj) samband mellan natur- och kulturlandskap, naturresurser och var människor bor



§  Göra geografiska analyser av omvärlden med hjälp av t.ex. kartor, diagram, tabeller och geografiska begrepp (ord)
Du kommer att vad landskapen i Sverige heter samt var de ligger. Du kommer även att lära dig några viktigare öar, sjöar, berg, regioner och städer/orter.
Du kommer att bli säkrare på att förstå kartan och dess uppbyggnad med färger och symboler.
Du kommer att bli säkrare på att använda viktiga ord och begrepp som behövs för att kunna läsa, skriva och samtala om geografi. Vi kallar orden för ”expertord”.


Jag gör geografiska analyser av omvärlden och värderar resultaten med hjälp av kartor





















Ge



Jag undersöker omvärlden genom att på ett enkelt sätt använda och tolka kartor och någon annan metod/teknik




Jag vet var några landskap i Sverige ligger och vad de heter








Jag vet vad de största städerna, sjöarna, bergen och andra viktiga platser ligger och heter


Jag undersöker omvärlden genom att på ett säkert sätt använda och tolka kartor och någon annan metod/teknik




Jag vet var ganska många landskap i Sverige ligger och vad de heter







Jag vet vad de största städerna, sjöarna, bergen och andra viktiga platser ligger och heter


Jag undersöker omvärlden genom att på ett mycket säkert sätt använda och tolka kartor och någon annan metod/teknik



Jag vet var alla landskap i Sverige ligger och vad de heter








Jag vet vad de största städerna, sjöarna, bergen och andra viktiga platser ligger och heter
 


Jag använder geografiska begrepp (expertord)




Ge



Jag försöker använda expertord, oftast blir det rätt


Jag använder expertord på ett sätt som fungerar bra


Jag använder expertord ofta och på ett välfungerande sätt. Jag använder orden både när jag pratar och skriver
I svenska:
§  Formulera dig och kommunicera i tal och skrift
Du kommer att öva på att förstå, tolka, återge och förklara de olika slags texter du läser och lyssnar på.
Du kommer att få kunskap om hur man skriver en beskrivande text och själv träna på detta under temats gång.
Du kommer att få redovisa någon del av arbetet för dina klasskamrater



Jag kan formulera mig och kommunicera i tal och skrift så att andra förstår mig











Sv




Jag kan skriva en beskrivande text med begripligt innehåll


Jag kan delta lite i olika samtal i klassen genom att ställa frågor och säga vad jag själv tycker


Jag kan förbereda och genomföra en enkel muntlig redovisning



Jag kan skriva en beskrivande text med ganska tydligt innehåll



Jag deltar aktivt i olika samtal i klassen genom att ställa frågor och säga vad jag själv tycker



Jag kan förbereda och genomföra en längre muntlig redovisning



Jag kan skriva en beskrivande text med tydligt innehåll



Jag deltar mycket aktivt i olika samtal i klassen genom att ställa frågor och säga vad jag själv tycker


Jag kan förbereda och genomföra en välutvecklad muntlig redovisning
§  Läsa och analysera skönlitteratur och andra texter för olika syften
Du kommer att få läsa och arbeta med texter från olika medier såsom böcker, filmklipp, tv-program, geografiska kartor/tabeller/diagram osv, källor på Internet osv…
Du kommer att lyssna på en skönlitterär bok som utspelar sig i Sverige


Jag kan läsa och förstå skönlitteratur samt texter från andra medier, t.ex. tv-program


Sv



Jag gör en enkel sammanfattning av innehållet och visar på grundläggande läsförståelse


Jag gör en utvecklad (berättar mer) sammanfattning av innehållet och visar på god läsförståelse


Jag gör en välutvecklad (berättar mycket) sammanfattning av innehållet och visar på mycket god läsförståelse

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar