Pedagogisk planering till Mr. Cool
l Förstå innehållet i talad engelska
(Tydligt
talad engelska från olika medier, muntliga instruktioner och beskrivningar
& olika former av samtal)
l Förstå innehållet i olika slags texter
(Texter
från olika medier och skriftliga instruktioner och beskrivningar)
l Kunna uttrycka vad du menar i tal och skrift så att andra
förstår dig
(Ord
och fasta språkliga uttryck, t.ex. artighetsfraser och tilltalsord,
formuleringar för att inleda och avsluta samtal, uttal och intonation som
förtydligar kommunikationen & stavning och grammatik).
l Använda strategier, alltså knep, för att förstå och göra dig
förstådd (Språkliga strategier
såsom omformuleringar och fraser)
Det här ska vi göra: (allt
på engelska såklart…)
l Läsa och arbeta med boken Mr. Cool
l Lyssna på uppläst text, både Mr. Cool och andra sorters texter
l Läsa själva och tillsammans med klasskamrater. Öva på vårt
engelska uttal
l Skriva ord och meningar men även kortare texter på engelska
l Lära oss nya ord
l Kommunicera med varandra och använda de nya orden vi lär oss
l Stötta varandra så att vi vågar prata högt på engelska! Det är
viktigt att prova uttrycka sig och tillåtet att göra fel
l Känna till att det finns något som heter regelbundna verb
l Göra en egen karaktär med hjälp av CBBC:s hemsida. Sitta två
och två och beskriva karaktären medan den andra personen ritar. Innan dess har
vi brainstormat ord som kan användas.
l Göra en ”rap-mening” om oss själva
l Göra en ”Guess who I am” om en idol/rockstar
l Prata om vänskap
l Göra ett innehållsdiagram av Mr. Cool med hjälp av hemsidan
www.readwritethink.org. Här tränar du på att sammanfatta boken!
Det här ska bedömas:
Se bedömningsmatrisen!
Bedömningsmatris i
Engelska: ”Mr.
Cool”
Name:
________________
|
Förmåga
|
Ev. kommentar (för att nå nivå
1 behöver du…)
|
Nivå 1
|
Nivå 2
|
Nivå 3
|
|
Jag förstår innehållet i talad engelska
|
|
Jag förstår det allra viktigaste.
Jag visar att jag förstår genom att enkelt
återberätta och kommentera innehållet.
|
Jag förstår även tydliga detaljer.
Jag visar att jag förstår genom att enkelt
återberätta och kommentera innehållet med detaljer
|
Jag förstår de viktigaste detaljerna.
Jag visar att jag förstår genom att tydligt
återberätta och kommentera innehållet med detaljer
|
|
Jag förstår innehållet i olika slags texter
|
|
Jag förstår det allra viktigaste.
Jag visar att jag förstår genom att enkelt
återberätta och kommentera innehållet.
|
Jag förstår även tydliga detaljer.
Jag visar att jag förstår genom att enkelt
återberätta och kommentera innehållet med detaljer
|
Jag förstår även tydliga detaljer.
Jag visar att jag förstår genom att tydligt återberätta
och kommentera innehållet med detaljer
|
|
Jag använder
strategier (bra knep) för att förstå och göra mig förstådd. T.ex. att hitta
andra ord
|
|
Jag använder någon strategi
|
Jag väljer och använder några strategier
|
Jag väljer och använder flera strategier
|
|
Jag kan uttrycka vad jag menar i tal och skrift så att
andra förstår mig
|
|
Jag pratar och skriver med enkla meningar som
andra förstår
Jag kan göra enstaka, enkla förbättringar av det
jag pratar och skriver om
|
Jag pratar och skriver med ganska tydliga och
sammanhängande meningar som andra förstår
Jag kan bearbeta och göra enkla förbättringar
av det jag pratar och skriver om
|
Jag pratar och skriver med tydliga och
sammanhängande meningar som andra förstår
Jag kan bearbeta och göra flera, enkla
förbättringar av det jag pratar och skriver om
|
|
|
|
|
|
|
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar