Almanacka

Almanacka

söndag 14 december 2014

Vecka 51!


 http://62.80.138.132/skolor/skolbilder/filer/e4ea2f57d432551a0b97c35c98e436e5.grontpaket.png

Hej fina klassen!

En vecka kvar till jullovet... Vem är det som skruvar fram tiden hela tiden?!? Skyller på klassrumsspöket... 

Som vanligt har vi fullt upp i veckan och jag ser fram emot att tillbringa en massa tid med min klass. Det är inga 3-grupper varken imorgon eller på torsdag så då jobbar ni i klassrummet med mig och Diana! Terminens sista 3-gruppslektion har vi på tisdag och på engelskan blir det spel. På matten och bilden har jag ingen aning... Har fullt upp med att hålla koll på mina egna ämnen :-)

I NO har vi haft mycket bra och intressanta lektioner och diskussioner kring syror & baser och i fredags pratade vi om hur man kan ta reda på om ett ämne är surt eller basiskt. Det är hög nivå på diskussionerna när jag ritar protoner som rör sig på tavlan... Nu fortsätter vi med den viktiga pH - skalan, hur man kan göra så att ämne blir mindre surt eller basiskt (ledtråd: vårt favorit lösningsmedel är inblandat!!) och det viktiga miljö-problemet "försurning". 

Den här veckan blir alltså den sista med kemi, efter jul går vi vidare med fysik. Jag är SÅÅÅ stolt över klassens framsteg när det gäller NO-undervisningen.

SO glömde vi (jag...) fullständigt bort att ha förra veckan men nu blir det fortsättning på medeltidens samhällsklasser. Mycket är sig likt från vikingatiden så eleverna har en bra grund som de kan använda när de drar egna slutsatser. Detta gör också att vi kan koncentrera oss på de centrala delarna av medeltiden och inte gå in på minsta detalj.

I övrigt påminner vi om att det är julmarknad imorgon kväll mellan 17-19 och att vi står på stora gården vid klassrummet, imorgon bitti går åk 6 lucia för oss och ni föräldrar får en chans att se lucia-tåget på kvällens julmarknad, tisdag är sista dagen att lämna present till julklappsspelet som vi ska ha på avslutningsdagen och julavslutningen är på fredag!

Ha en bra söndagskväll så ses vi imorgon, kram Jenny!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar