Almanacka

Almanacka

söndag 16 november 2014

Vecka 47!



Hej fina klassen!

Hoppas att ni har en skön och avslappnande helg, ni är välförtjänta av det kan jag säga... Är sååå stolt över de framsteg så många av er gör när det gäller kunskaper och det stora ansvar ni tar för ert skolarbete :-) Det syns, tro mig!! Det syns tyvärr också när man gjort minimal eller ingen ansträngning alls... Vi pratar ofta om eget ansvar och att inga kunskaper kommer att flyga in och fastna av sig själv. Så enkelt är det inte, varken nu i åk 4-5, på högstadiet eller som vuxen. Vill man ha något behöver man arbeta för det!

Jag är mitt uppe i att bedöma både er stora inlämningsuppgift i SO om konsekvenser av vikingarnas resor och era NO-prov. Sådana här uppgifter, där ni själva ska tänka, förklara, diskutera och analysera tar lite längre tid att bedöma än rena faktafrågor. Men å andra sidan så är jag övertygad om att de ger så mycket mer... Vi ska prata om uppgifterna senare i veckan så fort jag är klar! 

I svenska får ni ca 2 lektioner i veckan (mån och tor) att arbeta klart med Ön, fredag är sista dagen för inlämning av kap 4.

I engelska flyttas läxan tills på tisdag istället för imorgon. Ni ska lyssna på/läsa texterna hemma och vara beredda på att läsa upp dem på lektionen med korrekt uttal och flyt. På tisdag börjar vi även med arbetsuppgifterna som hör till kap 4 samt att ni får läxa tills mån vecka 48.

I SO har vi en sida kvar att läsa om brott & straff sen MÅSTE vi gå vidare till kristendomen. Lite har vi som tur är pratat om munken Ansgar samt skiftet mellan asatro och kristendom, dvs när vikingatid blir medeltid! Tisdag/onsdag kör vi :-)

I NO är det dags att börja på nästa avsnitt i boken nämligen "blandningar och lösningar" Ett kort men spännande avsnitt och ja, vi ska experimentera igen (i skolan så troligtvis kommer jag be er ta med lite saker hemifrån typ som matvaror!)

I matte är Kemal föräldraledig hela veckan och klassen har vikarie under matte-lektionerna och på idrotten

Vi ses imorgon bitti, kram Jenny

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar